Jag var på en utmärkt föreläsning i distansstudion på Högskolan i Kalmar.

Titeln var Storytelling och ledarskap. Bengt-Åke Gustavsson stod i en lokal på universitet i Växjö och berättade om berättandets betydelse i vårt moderna samhälle. Som jag fattade det så utgick han från ekonomivärderingar i sitt upplägg.

Jag kan inte låta bli att höra en berättelse bakom Gustavssons berättelse om berättandet: den om vår tids och vår världsdels värderingar.

Berättande upphöjs till en högre sfär när vi får en ny term ”storytelling”, när det har kommit in i företagsvärlden och kan vara motor för ett varumärke. Jag undrar vad det är de gör, de där företagsekonomerna, marknadsförarna, organisationsteoretikerna. De lyckas förvandla något som finns i vardagen så att det blir GREJEN och ett forskningsområde. Men det är samma berättande vi som journalister, skådespelare, författare, konstnärer håller på med dagligen och en del av oss kan knappt försörja oss, fast vi är mästare – ja, vi är bäst – på att berätta.

Jag gläder mig stort åt storytelling-boomen. Äntligen har världen förstått att när vi berättar är det våra liv vi odlar!

Men lite, lite surar jag för att det inte var jag som fick världen att förstå…

Ann-Mari Svensson

