I en Applebutik i USA samlas användare för att inspireras av nya produkter och lära sig hur man bäst utnyttjar den teknik man har. Sorlet är påtagligt och här möts unga och gamla.


Sorlet är påtagligt. Likaså blandningen av människor; alla åldrar och nationaliteter. Orden mångkulturellt och gränslöst svävar förbi.

Jag står i en Applebutik i lilla Palo Alto i Silicon Valley utanför San Francisco. Det här är Apples mecka, ett stenkast från Stanford University. I butiken trängs människor för att klämma och känna på Apples senaste produkt iPad. Här står barn, unga vuxna, medelsålders och äldre. De frågar och diskuterar. Försäljarna i sina blå T-shirt med reklam på bröstet är hela tiden tillgängliga. I handen håller de alla en iPhone. Där kollar de lagersaldo, konton och när du betalar drar de kortet i en modul på iPhonen, frågar sedan om du vill ha kvittot i handen eller skickat direkt till din e-post.

Mitt i butiken finns ett träningscenter. Här finns tio sittplatser. Går du och sätter dig där, får du tillgång till en personlig rådgivare/tränare som hjälper dig att utveckla din användning av produkter, system och applikationer. En dam i 75-årsåldern får hjälp att bli effektivare med sin e-post, en 25-åring får råd om hur han bäst kopplar ihop sina Appleprodukter. Efter avslutad session tar man i hand och tackar så mycket. Ingen kostnad för rådgivning eller att de åtgärdar ett fel på utrustningen.

Jag är förundrad över trycket i butiken. Här är det inte musik på hög volym som fyller mina öron utan människors prat och engagemang. Ärligt talat har jag inte upplevt något liknande någon annanstans. Fascinerande. Någon skulle kanske säga att det är skicklig marknadsföring där Apple har en genomtänkt strategi för allt de gör. Jag tror inte det är hela sanningen. Något måste handla om de produkter och tjänster som de levererar och att de lyckats göra produkterna extremt användarvänliga. Sedan jobbar de troligen med attitydfrågor och förhållningsätt till kunderna. Ungefär som Ikea gör.

Palo Alto är en liten pittoresk stad en dryg halvtimmes bilfärd (i rusningstrafik cirka en timma) från San Fransisco. Till Stanforduniversitetet är det 20 minuters promenad. Här träffas med lätthet forskare, professorer, studenter och riskkapitalister över en kopp kaffe på någon av Palo Altos alla serveringar och restauranger eller kring Stanfords olika byggnader.
Palo Altos internationella atmosfär är påtaglig och snobberi lyser med sin frånvaro. Påfallande många bär på en iPhone. Lika påfallande är att blicken är riktad framåt, kontaktsökande och inte som jag upplever alltmer hemma; nedåtriktad på mobilens display.

Det är ingen tillfällighet att en hel del av det som för närvarande påverkar vårt dagliga liv har sina rötter i Silicon Valley och Stanfordområdet: internet, Yahoo, Apple, Google och sociala medier som Twitter, Facebook och LinkedIn. För att nämna några saker.
Området är ett av världens mest innovativa centra och hit kommer forskare, professorer och riskkapitalister från hela världen för att delta i forskningsprojekt och utveckla produkter och tjänster för ett nytt samhälle. Diskussionen om omställningen till ett klimatsmartare samhälle är stark och het i USA. Här pratar man om ”cleantech” och ”greentech”, alltså forskning och utveckling inom miljöteknik som Silicon Valleys nästa stora våg. Det är ett av de ämnen som kommer att diskuteras på en tre dagar lång konferens inom innovationsjournalistik som startar måndag 7 juni. Fojo är här för att delta i konferensen, samla kunskap, hämta idéer och förstärka samarbetet med Stanford och andra aktörer inom området innovationsjournalistik.

Katarina Ek


Carin Karlsson, Delta Garden, Växjö, undersöker applikationer och funktioner i Apples senaste produkt iPad.

Annonser